تاثیرات قرص ویتامین e
آگهی متفرقه,آموزشی

خواص و تاثیرات قرص ویتامین E

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که از طریق بسیاری از خوراکی‌ها از جمله روغن‌های گیاهی، غلات، تخم مرغ، میوه‌ها و سبزیجات برای بدن قابل جذب است. علاوه بر این، مکمل ویتامین ایی هم به صورت قرص در داروخانه‌ها در دسترس است. این قرص‌ها برای جبران کمبود ویتامین ایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه این عارضه نادر است، اما افرادی با اختلالات ژنتیکی خاص و یا نوزادان نارس که با وزن بسیار کم متولد می‌شوند، ممکن است به کمبود ویتامین ایی دچار شوند. چنین افرادی ممکن است با مشکلاتی مانند ریزش مو، مشکلات قلبی، اختلالات تولید مثل، افزایش ریسک ابتلا به سرطان، خونریزی وغیره مواجه شوند. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که آنتی اکسیدان‌ها از جمله ویتامین ایی را از طریق یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از سبزیجات و میوه‌های تازه و غلات کامل دریافت کنید. در چنین شرایطی احتمالا به مصرف مکمل‌های آن نیازی نخواهید داشت.

خوراکی های دارای ویتامین e
معرفی خوراکی های دارای ویتامین e

ویتامین ایی برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی، پوست و چشم‌هایی سالم بسیار مهم است. هم‌چنین این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی هم هست. آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد در ابتلای افراد به سرطان، بیماری‌های قلبی و… نقش دارند. البته آنتی اکسیدان موجود در مکمل‌های ویتامین ایی، به اندازه مزایای دریافت آن از طریق مواد غذایی طبیعی نیست. گرچه استفاده از مکمل‌های ویتامین ایی در سال‌های اخیر رایج شده، اما توصیه می‌شود که برای مصرف آن بدون مشورت با پزشک اقدام نکنید.

قرص ویتامین ایی

در صورتی که به دلیل بیماری یا مشکلاتی دیگر، دریافت و جذب ویتامین ایی توسط بدن مقدور نباشد، پزشکان به افراد توصیه می‌کنند که قرص ویتامین اییی را مصرف کنند. این مکمل که بیشتر به صورت کپسول ویتامین e در دسترس است، برای جذب بهتر باید با غذاهای حاوی چربی مصرف شود. مقدار مجاز مصرف روزانه ویتامین e در زنان و مردان بالغ در حدود ۱۵ میلی‌گرم، معادل ۴/۲۲ واحد است. برای دریافت دوز مناسب در زنان باردار و کودکان و نوجوانان حتما از پزشک راهنمایی بگیرید.

خواص ویتامین e

این ویتامین نقش مهمی در سلامتی و شادابی بدن دارد. خاصیت ضد التهابی آن با جلوگیری از آزاد شدن برخی آنزیم‌ها، از بروز التهاب در بدن پیشگیری می‌کنند. هم‌چنین این ویتامین با تقویت لایه نازک سطح پوست باعث جلوگیری از کاهش رطوبت آن می‌شود. ویتامین ایی محرک جریان خون بوده و با تحریک سلول‌های عروق، خون را در زیر پوست به جریان می‌اندازد. پس می‌تواند در رفع مشکلاتی مانند گزگز و سوزش کف پای ناشی از فشار بر اعصاب محیطی موثر باشد. برای آگاهی بیشتر درباره این عارضه می‌توانید مقاله سوزش کف پا را از وب‌سایت مشوِرَپ بخوانید. پزشکان خواص زیادی را برای آن نام برده‌اند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیگشیری از بیماری‌های قلبی

یکی از مهم‌ترین خواص ویتامین ایی، نقش آن در درمان و پیشگیری از مشکلات قلبی از جمله سکته قلبی، فشار خون، سخت شدن عروق، احساس درد در قفسه سینه و غیره است.

پیشگیری از سرطان

یکی از فواید ویتامین e مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کاهش خطر ابتلا به سرطان است. مصرف مقادیر کافی از این ویتامین در پیشگیری از سرطان‌هایی مانند پروستات، لوزالمعده و کولورکتال نقش دارد.

درمان و پیشگیری از بیماری‌های چشمی

آب مروارید و دژنراسیون ماکولا از شایع‌ترین دلایل کاهش بینایی در افراد مسن هستند. گرچه علت این بیماری‌ها کاملا شناخته نشده است اما تحقیقات نشان داده است که استفاده از مواد مغذی با عملکرد آنتی اکسیدانی مانند ویتامین E در پیشگیری و درمان بیماری‌ها موثر است.

کاهش مشکلات اعصاب

برخی از مشکلات مربوط به اعصاب و ماهیچه‌ها مانند آلزایمر، پارکینسون، گرفتگی عضلات، سندروم پای بیقرار و مشکلات مشابه به کمبود ویتامین e مرتبط هستند. مصرف این ویتامین می‌تواند در پیشگیری و درمان چنین بیماری‌هایی نقش داشته باشد. اگر می‌خواهید بدانید پارکینسون چیست به مقاله مرتبط با آن در وب‌سایت مشوِرَپ مراجعه کنید.

عوارض قرص ویتامین e

خطرات و مزایای مصرف ویتامین e هنوز به درستی مشخص نیست. برخی تحقیقات استفاده از ویتامین ایی و افزایش سکته مغزی را مرتبط می‌دانند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل آزمایشات بالینی نشان داد که مصرف ویتامین e مصنوعی یا طبیعی با دوز بیش از ۴۰۰ در روز ممکن است خطر مرگ و میر بیماران را افزایش دهد. به نظر می‌رسد دوزهای بالای این ویتامین در بیماران مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی و دیابت، احتمال ابتلا به نارسایی قلبی و بستری شدن در بیمارستان را بالا می‌برد. استفاده از مکمل‌های ویتامین ایی در اوایل بارداری هم توصیه نمی‌شود و ممکن است مضر باشد. یک مطالعه نشان داده است که نوزادان زنانی که در هشت هفته اول بارداری از مکمل‌های ویتامین ایی استفاده کرده‌ بودند، بیش از سایرین به نقص مادرزادی قلب دچار شدند.

یک مطالعه جمعیتی بزرگ هم نشان داد مردانی که بیش از هفت بار در طول هفته از مکمل ویتامین ایی جداگانه از مولتی ویتامین استفاده می‌کنند، به طور قابل توجهی در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار می‌گیرند. هم‌چنین مصرف بیش از حد نیاز روزانه این ویتامین ممکن است باعث اختلال در انعقاد خون بعد از آسیب و بریدگی در بدن شود. افرادی که داروی ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند نباید بدون تجویز پزشک از این مکمل‌ها استفاده کنند. پزشکان توصیه می‌کنند که ویتامین ایی روزانه خود را از منابع خوراکی طبیعی آن‌ها دریافت کرده و در صورت نیاز به مصرف مکمل، به صورت خودسرانه أن را مصرف نکنید و حتما از راهنمایی پزشک استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف ویتامین E

گفتیم که ویتامین ایی از نوع ویتامین‌ های محلول در چربی است. این دسته از ویتامین‌ها برای تجزیه و جذب در بدن به مقداری چربی نیاز دارند. بنابراین توصیه می‌شود که آن‌ها را همراه با وعده غذایی اصلی به ویژه شام یا ناهار که حاوی چربی کافی است مصرف کنید. این نکته به مکمل‌های ویتامین ایی که به صورت قرص در دسترس هستند مربوط است. مصرف خودسرانه مکمل‌های ویتامین e ممکن است عوارض شدیدی ایجاد کند. پس هرگز بدون مشورت با پزشک مصرف آن‌ها را آغاز نکنید.

منبع : www.webmd.com

تصویر نویسنده
admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *